Nyhedsbrevet for december 2016
Er tiden løbet fra traditionen om julegaver?
Nu nærmer vi os med hastige skridt den kære juletid, og hermed også juleræset med gaver til nogle og julekort til andre. Hvorfor gør vi det egentlig? Kan vi med sådanne venlige handlinger skabe en tættere relation til vores kunder og samarbejdspartnere? Når man besøger en organisation og vil give en gave til nogle udvalgte relationer, hvad gør man så ved alle dem, der ikke modtager en gave? Hvad signalerer man til sidemanden, der ikke får en gave, mens ens kontaktperson glæder sig over gave?
Når man giver en gave, skaber man reelt set en gæld. En gave forventes gengældt. I en tid, hvor mange offentlige indkøbere står foran en dom om bestikkelse i form af gaver, kan det være en underlig dobbelthed, der er om disse julegaver. Hvad tænker du, når din kollega modtager en gave? Hvad tænker smeden ude i fabrikken, når direktøren og indkøbschefen bærer julegaver hjem i poser? Er tiden ikke ved at være løbet fra dette kommercielle ræs og skuespil?
Wise Minds værdisalgsuddannelse.
2016 blev året, hvor vi fik udviklet og leveret vores nye salgsuddannelse, som bygger på et princip om, at sælgeren skal have fokus på at sælge værdi i stedet for et produkt. Det at lytte til kunden, være forberedt og have sat sig ordentligt ind i kundens perspektiv er altafgørende for succesfulde relationer. En sælger skal stille flere spørgsmål end at fortælle om sit produkts fortræffeligheder. Gennem spørgsmål skaber sælgeren en større forståelse for kundens perspektiv, og med dette skabes der en større forståelse for de udfordringer, der skal løses.
Uddannelsen har tilknyttet den nyeste teknologi i form af et elektronisk Værdisalgshjul, som både kan tilgås med tablet, mobil eller PC. Med Værdisalgshjulet har den enkelte sælger et værktøj til at sikre forberedelse, gennemførelse og dokumentation i form af besøgsrapport. Alt sammen opbygget med et fælles værdibaseret begrebsapparat, som er tilført igennem uddannelsen. Vores første kunde til dette koncept fik diplomer for endt uddannelse i november i år. Hvordan dokumenterer I jeres salgsaktiviteter og har I et fælles salgssprog?
Fra bedst praksis til fremtidens praksis.
Netop i denne tid arbejder vi i Wise Mind sammen med nogle spændende forskere om at beskrive et aktionsforskningsprojekt, som skal involvere nogle interessenter i at tage ansvar for egen og fælles udvikling i en organisation/branche. Med dette projekt vil vi gennem involvering skabe en platform, hvor interessenterne bliver medforskere og dermed medskabere af en mulig fremtid. Denne involvering er stærkt inspireret af, at nogle projekter har vist sig levedygtige i rigtig mange år. Blokhus Vandværk, som blev stiftet for lidt mere end 80 år siden af nogle aktive og gæve borgere, som gerne ville skabe en bedre tilgang til rent vand. Som en demokratisk forening skabte man en platform for anskaffelsen af boringer, pumper og rørinstallation ud til alle forbrugere. I dag er vandværket stadig 100 % brugerdrevet og fuldt ud demokratisk.
I rigtig mange forskningsprojekter ser man ofte, at energien går ud af projektet, når forskeren forlader det og det tror vi faktisk skyldes, at mange projekter primært er sat i verden for forskerens egen skyld. Det vil vi gerne gøre op med. I ægte aktionsforskning er deltagerne ægte involverede, fordi formålet er at skabe en bedre fremtid for de involverede.
Aktionsforskningsperspektivet anvender vi i Wise Mind til at udvikle ledergrupper og organisationer og ved at være med i fronten af denne tilgang, tror vi på, at vi kan hjælpe din organisation bedre. Er du interesseret i at høre nærmere, kommer vi gerne forbi dig også.
Myten om ”Modstand mod forandring”
Når man er så privilegeret at få lov til at arbejde med unge kommende og mere erfarne ledere, slår det mig, hvor meget det egentlig stadig handler om det samme, når vi taler om ledelse. Det er altid meget inspirerende at have disse dialoger, men det er på mange måder også lidt skræmmende, at der stadig er så mange, der leder med en ”værktøjsindstilling”. ”Kan du ikke give mig nogle værktøjer?” lyder det. Med en værktøjsindstilling mener jeg, at mange får nye indsigter i nye teorier og metoder, som man så mere eller mindre ukritisk kaster sig ud i. Ikke mange spekulerer over, hvordan disse teorier er opstået, og hvor aktuelle de er i en konkret nutid og i en dansk kontekst. De fleste af de teorier, vi lærer de kommende ledere, er enten fra andre lande og kulturer end Danmark, eller også er de af ældre dato.
For et par år siden fik jeg en dejlig mail fra en tidligere studerende: ”Hej Mogens, – jeg kom til at tænke på din inspirerende undervisning på en konference, jeg netop har været på. Det gjorde jeg fordi, den teori, det omhandlede, var én, du havde lært mig, og nu har jeg lært, at den faktisk slet ikke duer. Det er da lidt træls……” .
Mailen var længere, men disse linjer var det væsentlige. Udover, at det jo altid er rart at blive husket for noget godt, er det jo rart at få feedback på sin undervisning. Jeg skrev tilbage og takkede eleven og fortalte, at vedkommende da var enormt heldig, fordi hun nu havde fået denne nye erkendelse, – at det, hun tidligere havde lært, ikke duede. ”Tænk dig, nu kan du jo vælge det fra. Havde du ikke lært denne teoretiske platform at kende, ville du jo heller ikke kunne vælge den fra.” Man er da blevet klogere, når man har lært, at noget ikke er rigtigt.
At være ubevidst inkompetent betyder jo, at vi ikke kan vælge noget fra, vi ikke kender til. Når vi som medarbejdere ude i vores organisationer indgår i relationer med andre i samme organisation, går mange med en antagelse om, at vi alle forsøger at handle rationelt og med fuld indsigt.
Vi handler da alle uden personlig interesse, magt og vinding i det hele taget. Vi handler da alle med fuld indsigt og i stand til at vurdere konsekvensen af vores handlinger. Vi har da økonomisk gennemsigtighed og der er ingen skjulte strategiske indsatser. Nå, – det ligner ikke helt din arbejdsplads, siger du!! Det ligner heller ikke nogen, jeg kender.
Rigtig god Jul til alle vores læsere.
Wise Mind konsulenterne vil gerne ønske alle vores kunder, læsere, partnere og leverandører en rigtig god Jul, samt et godt nytår.
På gensyn i 2017 –